یادداشت کودک | از شاهنامه درس بگیریم
  • کد مطالب: ۱۶۰۹۲۰
  • /
  • ۲۴ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵

یادداشت کودک | از شاهنامه درس بگیریم

فردا ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نام‌آشنای کشورمان است.

پس از نام و یاد خدای مهربان و بخشنده‌ای که به ما قدرت عقل داد تا با نور خرد و دانایی زندگی خوب و هدفمندی داشته باشیم، درود می‌فرستیم به همه شما دوستداران و همراهان همیشگی کوله‌پشتی.

امیدواریم که در ماه خوش آب‌و‌رنگ اردیبهشت حال و احوالتان خوب باشد.

خب دوستان عزیز! در کوله‌پشتی امروز می‌خواهیم درباره یکی از ثروت‌های مهمی که هر آدمی در هر کجای دنیا برای خودش دارد و مانند خاک وطن و خانواده ارزشمند است، صحبت کنیم.

اگر نگاهی به تقویم روی میزتان بیندازید می‌بینید که فردا ۲۵ اردیبهشت، روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نام‌آشنای کشورمان است.

هیچ می‌دانید اگر فردوسی بزرگ، ۳۰‌سال از بهترین روزگار زندگی‌اش را صرف سرودن کتاب «شاهنامه» نمی‌کرد، امروز مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد و حتی ممکن بود زبان مادری‌مان به کاملی و شیرینی اکنون نباشد؟

هیچ می‌دانید این کتاب یکی از میراث‌های ماندگار کشورمان و از شاهکار‌های ادبیات دنیا به شمار می‌آید؟

باید بدانیم که در حقیقت، کتاب ارزشمند «شاهنامه» مانند صندوقچه‌ای محکم و ضدضربه، جواهر ارزشمند زبان پارسی را در طول زمان و جنگ‌ها و اتفاقات گوناگون از هر آسیبی در امان نگه داشته است. واقعا همه ما باید قدردان این حکیم بزرگ توسی باشیم.

شاهنامه تنها داستان نبرد‌های پهلوانان و قهرمانان و شکست‌ها و پیروزی‌های رستم و سهراب، اسفندیار و کیکاووس و سیاوش نیست. بلکه فردوسی خواسته است با نقل این داستان‌ها به ما درس‌های مهم‌تری، چون تفکر، شکر از خالق، وفاداری، احترام و خردورزی بدهد.

اکنون که به ارزش خارج از تصور شاهنامه و کار حکیم فردوسی پی بردید بیایید برای ادای احترام به او، برخی از ابیات میراث ماندگار زبانمان را حفظ کنید و فیلمتان را برای ما بفرستید و جزو خوانندگان و اعضای باشگاه کوله‌پشتی شوید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.